الثلاثاء، 1 سبتمبر 2009

؟


(1)
دهشة شعري ف وصفك
مفيش كلام يكفي
شال من جسمي بيحمي
رمشك الشارد المخفي
يا نن نن عيني
حنى أيديكي من دمي
أصبغي خصل شعرك
من جوة جوايا
خصلة خصلة من همي
(2)
يا ساحرة من غير سحر
يا أميرة ف الغواية
حوا رمت بذرتها جواكي من بدري
رمتها جوايا وجواكي وف الحشايا
جيت اليكي وندهت ليكي
تردي ليه وازاي
وانا من مجاذيبك
(3)
بحب فيك عندك و رفضك
بحب الزوايا جوة روحك و التنايا
بسال وأدعي مني اليكي
وأنتي بترفضيني أكره جحودي
وأنتي مهرة شاردة
يا رتني كنت حوذي
أكربج دراعي لو قرب بس منك
وأمحي عيوني لو استحوا
وبصوا ف يوم عليكي
مش انا اللي فوقك بجد انا اللي تحتك
ويوم ما أموت بجد هافرحلك
خلصتي مني من حد حبك
(4)
من حد لف وراكي الموالد
من حد شرب وراكي المهالك
ورغم انه عارف انه والله هالك
لأمتي ف كفري بيكي هاعاند
وهارفض
ايوة انا من عبيدك
ولا عمري ف يوم انا كنت سيدك
ده انتي ليكي ف كل قلب مقام
حتى الرفض منك ف قلبي غرام
لأمتي هاخف ليكي مرة كل عام
ولأمتي تتركني وحدي ف الزحام
يا سايبة جوايا شوية ركام
ودايما باسيب من أيدي اللجام
وف برد قلبك بافرش وانام
(5)
سبت نفسي أنشد وراكي
بدون وعي منك
نسيت اللي ليا وحفظت اللي ليكي
لامتي يا ستي هارفض رسايلك
وانا ايش جبني وردة ف جناينك
أو حتى حطب ف نارك
نارك اللي جوة القلب شابة
لا قادر عليها ولا راضية تستخبي
وترفض تبان
وتسن السنان وتصب الحنان
وترجع تزيد
وتوعد وعيد
انها تألم اوي
ألم العبيد
(6)
نفسي ألعنك
بحق رفضك ليا
نفسي أكرهك قد حبك ليا
نفسي أمزع ضلوعك بأيدي
زي ما انتي منسرة لحمي بكلابك
ونزغاني اوي بكرابيج عبيدك
عندك ده حتى وانا فوق صليبك
هاقولك بحبك ومش هاسيبك
في حد يعصي ويرجع يتوب
يرجع يعصي تاني
ده حتي من جوة ترفض
تسمعله كل القلوب
والقلب من جمالك يتصدع يدوب
(7)
يا رب سلم
ديه حكايتي وقصتي
وان كنت كدبت
اكيد انت عارف بحق المشيئة
واكذب ازيا وانا طمعان ف رحمتك
يا رب أرزقني فيها محبتك
محمد عطية
01/09/2009

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق