الاثنين، 7 ديسمبر 2009

ماريونيت


مش عارف أدرك أيه الصالح
مني ليكي
ولا قادر أحط قلبي بين أيديكي
أنا زي العروسة الماريونيت
مهما تروح منك تيجيكي
حبالي ف صوابعك
مفيش ف أرادتى
حاجة عكس أرادتك
حاجة واحدة بس
مش ف أستطاعتك
أنك تخليني أحبك
بشتاق للمس الأيد تلمسيني
و أشتاق للهمس الدافي الحنين تهمسيلي
ولما ابعد وتتوحشيني تنديهلي
أرجع أليكي أتوه ف عنيكي
بس مقدرش أقولها بحبك
يمكن أفعالي تدل
يمكن ف حضنك بحس بالدفا
بس بحس برضك بالذل
هي حاجة غريبة
يكونلى ف حضنك مكان
شوفتي حد بيشتاق للحنان من الحنان
يشتاق بعد هدايتك للضل و التوهان
انا شئ معقد منتشي على طول
عمري ما حبيت زي الأصول
ترياقي من سمي
بس عليا أنا
مالوش مفعول
تصرحيلي بالعوزة و طلب الدفا
أحتياجك للحب اللي أختفى
متعرفيش أنك بتكلمي تلاتة جوايا
واحد أنا لا أعرفه ولا أنتي تعرفيه
والتاني ملاك جوايا أنتي بتحبيه
وتالتهم شيطان جوايا
لا أنتي شوفتيه ولا أنتى بتكرهيه
الغريب ان اللي الأخير هو اللي حبك
بس أنتي مش عارفة أنتي بتحبي مين
بس هو شاطر ف غزل العلاقات
ميهموش أيه اللي فات
ميهموش مين اللي يحيا
ومين اللي مات
و جاهين قالها زمان
ورا كل شباك ألف عين مفتوحين
و انا وانتي ماشيين يا غرامي الحزين
لو التصقنا نموت بضربة حجر
و لوافترقنا نموت متحسرين
عجبي !!!
محمد عطية
07/12/2009

(الخط المائل من رباعيات صلاح جاهين)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق