السبت، 27 مارس 2010

اتفاق



أحنا اتفقنا على العمي
منشوفش ف بعض
اي شيء جميل
نعرف بعض من غير دليل
بس انتي نقضتي الاتفاق
وعشقتي دورك ف النفاق
وانا اللي مليش ف الوفا
واللي عمره ما طلب الدفا
صنته و ابتسمت لأني عشت دور الامير
وضحكت اكتر ما بكيت
وشربت ياما وما ارتويت
ضحكت على اللي
اتفقوا ع العمي
وهما ف نفس الطريق
طريق أحنا الاتنين نعرفه
بس قوليلي فين تقوتك
اللي ابتدت ف اول المشوار
فين لهجتك
فين موتك
اللي ف القرب مني سمتيه انتحار
اتفاقنا كان واضح وليه معالم
كان ليه شروط
ومدة ووقت
بيزيد لما بيقل
وساعات كتير بيذل
مش نفاق مش فراق
ولا وصل و وصال
اتفاقنا كان كارثة
وفراقنا صعب و مستحيل
شيء ف مظهره جميل
بس انتي اللي خالفتي الوفا
وانا مستاهلش
منك او من غيرك
انتي اللي شوفتيني انسان
وانا مش كده وشوفتي ليه كده ؟
شوفتي فيا عقل
شوفتي فيا قلب
شوفتي فيا حنان
وجنون وحكمة ودلع
ولو بس انتي من الاول
خونتي الاتفاق
و لأننا مش زي بعض
مش قد بعض
تراكيبنا مختلفة
احاسيسنا مختلفة
وف فرق كبير ف التعبير
عشان كده موصلناش لطريقة ف الكلام
كان السكوت هو سيد كل شيء
بعده كان الملل
قوليلي جربتي شعور بالرفض ؟
انا جربته
جربتي الغصة ف الحلق
جربتي العما وسط النهار
انا كنت شايف صحيح
كل الكلام كان صحيح
وانا اصريت اني مشوفش
عشان متهانش اكتر من كده
مكنتش اعرف
ان اللي يقبل الاهانة ف البداية
حياته بتنزف منه
زي السبحة حباية حباية
ميتبقلوش شيء كفاية
حتى لو كان عقيق او زمرد
مبقتش تفرق الاشياء
ومصيرك تشوف غيرها
الوعد مكتوب و صادق
عرفتي ليه انا مصر
على الاتفاق
من جديد
عشان جربت الهدد
ومحبتوش
جربت القسا
وبسببه حبيت كتير العما
يبقالي اتفاق
3/3/2010
م.ع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق