السبت، 27 مارس 2010

حياة سامأنة


رغم معرفتي بالفشل
الا انها حياتي
و لازم أعيشها
مش لازم تكوني أنتي
وحدك القصة
ومش لازم أكون آنا
نفس الانسان الحنون
الطيب الخجول المضطرب
اللي عيونه مدمعه
مش شرط أنى أكون آنا
عشان أعرفك
عشان الحياة تحبني تودني
وتبطل قسا
مش فارس مغوار
ولا انا مخلوق من نار
انا عادي و احساسي اعتيادي
فكرتي عن الحياة
زي فكرتك
احب اعيش ف الحياة
ومش شرط احلامي تبقي جنتك
ايامي فصوص
وقع منها ومني شوية
ندهتلها و رجعت
مطرح ما كانت
نمت حياة و روح وليدة
روح قلقانة سامأنة
مكسية و عريانة
شمعها وتره لحم
ونوره دم
احمر من الالوان
وردة وسط بستان
وسط آلوف
ومش باين ولا طايل
عاقل مش عبقري
بلاش انكماش ف الروح
كفاية عليا تسيطري
كفاية تخططي و تقدري
انتي النهاية والبداية
انتي المراية و الوله و الاشتياق
وسط الذكاء و الغباء
و الانبهار و الشعور بالخجل
امشي و اخطي ف وجل
كلك كسل و كسلك سم
مالوش ترياق
مالوش وفا
مالوش غيري واتنسي
مش انا اللي ارفض اعيش ف جفا
مهما زادت قسوتك
مهما دبلت محبتك
انتي هي وانا انا
لا عمرنا كنا في هنا
ولا عمرنا قولنا كأننا
و بتستمري و استمر
اعافرك و اسبك
اخونك و ادلك
وكتير بتذليني و مقدرش أذلك
بس هي هي النتايج
نفس النمط ف الحقايق
التفسير الوحيد ان انتي كده
وانا كده
يبقي ليه الملل
اللي مش محتمل
لازم قبول
أيه يعني نزغة جوه القلب وتعدي
أيه يعني كسرة نفس و تعدي
أيه يعني حزن و أندفن
أيه يعني كل شيء
ما كل شيء بيستمر
و بتستمري و أستمر
أبطل اسئلة
مش مستني جواب
مش مستنة فتحة باب
ولا مستني منك اي ترحاب
هو قدر
اعتباره بيكمن في اني معرفوش
شوفتك اه بس مشوفتوش
فبرغم السئم
والدلايل علي النهاية اللي قربت
وانفراجة الحلقة اللي طبطبت
اللي استنيتها عمر
بس صدقيني مكانش مر
أزعلك أفرحلك
انا بقول الصدق
الحقيقة ف كلامي
أنك فاهماني على العموم
مهما تزيد الهموم
رغم الغيوم و البرد
و الظلام و النور
انا مش هاكونلك مرتبك
محمد عطية
14/3/2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق