الأربعاء، 31 مارس 2010

حالة



الرؤية لسه مؤلمة
وكل الاشياء الممكنة
وكل حالات الكلام
والجرح اللي مالوش التئام
وكل اوجاع الهرب
حالة منك
مستعصية متمردة متفردة
ف الالم
ومن الالم
كل الجبال الساحرة
والوقفة الشاردة المؤلمة
اللي شالها عبير عيوني
نفس الحالة الفريدة
من الجمال
ولاني مش ولي
ولأنك واضحة ف مندلي
وماليش ضريح
يضمني
فالحب ف حالتك
بالعيون ديه ضياع لكن صريح
نفس التقاسيم المنمنمة
والكلمة اللي منك
بطلوع الروح الساحرة
الساخرة المسلمة
يا ام حالة من الدلال والتوهان
والراحة والوله
موعدتكيش اكونلك شباك
ف حياتك اللي مليانة شبابيك
ولا انا في الصفا ليكي بكونلك شريك
ولا انا عبد في معية حضرتك
بيخذلني ترددك
وبيقربني ليكي جحودك وتململك
صفات المكر اللي واضحة فيكي
ولأن كل الحالات عندي
انتي حالة واحدة مميزة
يألمني انك مش شيء من الاشياء
ولا انتي رجوع بعد الفراق
نفس وجع المنتظر
بابتسامة مش واضحة وبينة
وانتظار عارفة انتي نهايته ايه
اني ليكي وحدك انتي المصير
هو طريق العودة في وديانك
نفسه مفاتيح سجني ف احضانك
من غير ملل ولا خوف من الوجل
مع ثقتك العمياء انه هو انا
ده مش أمل
ب ابتسامتك الماكرة الحنينة
وحالتك الفريدة من النوع والتركيب
وبنفس معرفتك لضلالي وهدايتك
انت عارفة انه انا
هابقي بمعرفتك انتي
يا ستنا ليكي الحبيب
كل ده بحالة واحدة
وده الغريب !!!
محمد عطية
30/3/2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق