الأحد، 16 مايو 2010

اشياء مستحيلة ف الطلب


انا شبه
كل العشاق العبيد
ف التاريخ
او ازيد
شبه كل السادة الكرام
شبه الاساطين ف الغرام
فيا من الفيافي و الدروب
فيا الشروق
فيا الغروب
فيا مملكة من السحر
مطلمسة بعود من الريحان و البخور
لا يبلي ولا يدوب
فيا كمان من الكلام
أجمله و اسحره
لمن يفهمه
فيا انا شبيه المتصوفة
واغاني البحارة ساعة التيه
وأهازيج اليهود ف الترحال
انا الصوف اللي من البرد يحمي
انا الزهر و الكستناء
انا الغموض
اللي في وصولك اليه كبرياء
متندهشيش
يا مقام ل طيف
مل الخلود
مل الجمود
كسر السدود
انا مش من قوم عاد ولا ثمود
ولا انا من اصحاب الاخدود
ولا انا من اللي كتبوا التاريخ بالبرود
انا من اصحاب الدعاء
وخفيت اليكي ف الزحام
واربت نفسي عن النداء
واليكي رفعت المظلمة
الكحل الاسود اللي ف العيون
فيه الف كلمة و مكلمة
فيه القلوب مسلمة
هو نفس النهج والاسلوب
ونفس الراحة
من بعد الهروب
فيكي شوفت
اللي باقي من العصور
اللي باقي من صحرا العرب
اللي باقي من بغداد
بعد دهس المغول
اللي باقي من الاندلس
بعد دق الطبول
اللي باقي من زرقاء اليمامة
بعد الرفض و بعد القبول
انا منتظر
كل مفاتيحي في ايديا
منتظرة ويايا
مدينتي مفيهاش غيري انا
ضلي ممتد من الارض للسما
تقبلي تبقيلي طيف
ف مملكتي
تزرعي فيها الونس
من غير حرس
يا كل الاشياء
المستحيلة ف الطلب
محمد ع
13/4/2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق