الأحد، 16 مايو 2010

مين انا


انا الملك ولا الرعية
انا باقي منك
ولا انا اللي باقي ليا
انا اللي باقي من سحرك
ولا انا اللي مالي دية
انا مغول ولا التتار
ولا انا بغداد تحت الحصار
انا مش أذي ولا انا الخير
مش جماد وعمري ما كنت طير
انا مش هاضل وف ضلالي اهتدي
مليش مقام مليش حجام
مليش كيان ف موكبي
انا زي السبيل ومالي دليل
ولا انتي الجازية ف جنتي
عمري ما كنت شهريار
ولا كان عندي سياف
ولا انتي عندك جني
منه انا هاخاف
مش واقف على ابوابك الخضرا
مستني القبول
انا انعشقت لحد
ما صابني الذهول
انا ابن ادم لحم
روح و هم
انا غويط غوط اليم
انا مين يعرفني قدك
وايه اللي جابني حدك
انا مش سندباد
ولو شايفاني كده
ولا انا عاجز عن الكلام
انا اللي مطوي بكلمتك
منطوي خايف من طلتك
مديلي أيد
بلاش شغل الوعيد
انا اللي طول عمري حيي
معاكي ضل
جس أنه زاد مع أنه قل
بانله ضعفه الخفي
بانله نصه الوفي
وبانلي اني مش صفي
ولا انا بارادتي مصطفيك
انا شيء و حد و جماد
مقسوم اليك
انا ف كل البلاد
و ف عيون العباد
أخترت شطك لأجل أني أرتوي
تهت وعطشت بعد الروي
يعد الهنا
تهت من جديد
وبكيت من جليد
وانا توبي مش مشقوق
انا ليا فيا حقوق
انا كل اللي لسه معرفوش
واللي لسه انا مشوفتوش
وانتي كمان مشفتيهوش
انا الليلة التانية بعد الالف
انا يمكن اللي ماشي
وحدي للخلف
انا القبض و انا الونس
انا المسجون وانا الحرس
مين انا
سؤال مل الاسئلة
جوابه ف ورودي
و ضلي و شرودي
يا سؤال محير
دافي وحنين
بيألم و يسكت
يتكلم يقل
و يزيد و يختل
مين انا بسأله سؤال
بساله وانا ف الطل
يمكن ليه اجابة
ف الحياة
ويمكن يكون سؤال
مالوش اي حل
11-5-2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق