الأحد، 16 مايو 2010

نفسي ف بلاد


نفسي ف بلاد
مفيهاش جمود
مفيهاش برود
ولا فيها تلمود ولا يهود
فيها رب واحد للعباد
مفيهاش سيد ولا عبيد
مفيهاش قسا و لا وعيد
قلوب اهلها مؤمنة و بجحة
اهلها ميكونش من الحرافيش
ميكونش حزنهم فرحة
لابسين فوق اجسامهم ريش
متلونين مماينين متعجبين ميتين
عاملين من فلوسهم سبحة
يسبحوا باسم سيدهم
وهو حى ويلعنوه ف الممات
ناس عاشقة حب السيطرة
عايشين حياتهم قنطرة
من البكا للهنا مقام
زي حد المسطرة
نفسي في ناس متكرهاش
الفؤاد لو هوي او بكي
نفسي في بلاد
مفيهاش شماتة ف القلوب
مبيكرهوش الشمس ف اوان الغروب
والضل ساعة الرحيل
والهداية من بعد الهروب
نفسي ف بلاد
نكون فيها بشر
مش نُساك
ولا فيها بشر مالكينا امتلاك
ولا يسألوا المدد
نفسي ف طوفان نفسي ف هلاك
يعدل الموازين
نفسي في بلاد تحب العدل
تحب الروح
مش حابين الالم كطريقة للكلام
والعدواة و الهوان
نفسي ف بلاد الجنين فيها ما اشتكي
و الضحك فيها مش زي البكا
يا بلاد قاسية مختلة الموازين
يا بلاد ناسية العدل عدل لمين
نفسي ف بلاد ممكنة فيها الحياة
ومن غير تاريخ ولا بداية
في الميعاد
نفسي ف بلاد فيها امان
فيها ونس فيها حنان
فيها ضي في العيون
من غير هوان
حتى لو كانت بلاد نوح
من بعد الطوفان
17/4/2010
في ذكري وفاة د.جمال حمدان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق