الجمعة، 23 يوليو 2010

لايق أكتر ع الحياة


انا من غيرك
لايق اكتر على الحياة
او هي لايقة عليا
أعندي اكتر واتأكدي
ان اللي باقي ليكي
مش هو اللي باقي ليا
اعمليني صليب لاني في نظرك استاهل كده
افردي اطواق الورد حواليا
ادفينني على شطك
خليني نقطة من خطك
اعتبري ان شنقي من حقك
مزقي مني الحاجات الزيادة في عيونك
خليني ما استهلش اني المس ايديكي
اعلني اني عاصي وعصي
انا مندهش من ان باقي مني
شيء بيشدني ليكي
باقي مني جزيرة وحيدة ضلمة
نورها في عنيكي
مندهش
اني لايق لسه ع الحياة من غير ما اشوفك
ولا تشوفيني
ولاقي جوايا نبض
وف عيوني غمض
عذري ان الحياة من غيرك متتعاش
بس النصيب مر
بيجرح مكان ما يمر
انا مندهش من انك لسه قادر ع الحياة
رغم الالم
رغم الظلام
حنانك بيقل مع طول الطريق
احنا مش اصدقاء
بلاش تزوق ف الكلام
لاعمرنا ولا هنكون
اتت زي البحر قاسي وحنين ومجنون
ملكش شط عليه اخط
وابتدي المشوار
انا وجودي ناقص ف الحياة من غير تماثيلك
انا اعرفك من غير ما تجيلي ولا اجيلك
انت منفرد بتلات اشياء
بانك مندفع اكتر من اللزوم
وبانك منتصر حتى لوكنت انت مهزوم
وان طموحك زي النجوم
وانك لايق اكتر ع الحياة
وانك بتحب ع العموم
وان طريقك مفيهوش غيوم
وانا الغبي اللي فرطت فيك
خليت لك جوايا
اكتر من اللي ليا بقي كلي ليك
امسحي من جواكي طيفي
لو تقدري ؟؟؟
محمد عطية
21/7/2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق