الأحد، 2 أغسطس 2009

مش قادر


(1)
المذهل ف الاحتياج
ان الحنان مالوش حساب
أن مفيش قانون للعطاء
محدش بيتحكم عليا
وفي حضنك البقاء
مع انه حرام
أن كمال اللمسة ف اللمسة
مش محتاجة كلمة عشان الوصف
أن آلم العوز بيجري ف الدم
هو طبيعة جايز
بس منعه بجد انتحار
(2)
شوقي لاني ابكي ف حضنك
أكتب شعر وانتي عريانة قدامي
أتامل ف خلق ربنا وانا بعصاه
ناسي كل حاجة
وحتة منك ف أيدي
عرفت آدم ليه أتغوي
وليه يوسف من شهد مراة العزيز داق
وارتد بأمر ربنا
(3)
بس انا عبد
ملاكي رافض يدلني لطريق
جوايا نار بتزيد أوي بقربك
أحس ان قلبي بيتشال ويتحط
أيه أجمل من شعر أكتبه
و أنتي ف حضني
أيه أجمل من همسك المحموم
بعد رحلة متزينة ف السما
فيها أنتي دليلي
(4)
أنتي أنكساري الاول والاجمل
عرفت خطيتي وانا بقرا تراتيلك
و لان ربنا عارف اني مش كده
ولان ملاكي عارف اني مش كده
بس انا عبد بجرب الخطية
وهي ممزوجة بالجهل و الدهشة
احساس جديد عليا و عليكي
مزيج ما بينا مفحور
له ذنب عند ربنا
(5)
أنا بجد فاقد الاتزان
يا رب انا مش فاجر
ولا حتى أتجرأ
اني ابقي كده
انا مش ساحر
ولا حطاب في غابة خطايا
كل الحكاية أني ف رحمتك
طمعان أتوب
بس مش قادر
محمد عطية
01/08/2009

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق