الجمعة، 28 أغسطس 2009

أنا ف الورق


(1)
خلاص انا كرهت الورق
كرهت كل الشعر
اللي انت كاتبه ليا
او لغيري
آندهشت ليه هو انت فاكرني بس ورق
نفسي أطلع برة نفسك
نفسي اوريك مقامي
أرقصلك احكيلك كلام
أصلي وراك وأنت الامام
تندهش لما تعرف
أعرفك انا قد أيه
واني جيتلك ياما في المنام
(2)
الشعر شعرك
بس الاحساس بتاعي
الجرح جرحك
بس الي بيدبل ويسند دراعي
بس خوفي لما أهجر الورق
وآجد ليك
أعصي كل الحروف اللي قالت
لا ليك
(3)
وشبهوني بالجرس
برن لك في أوقات الخرس
ولاني دايما باجيلك
لاجل انك تكتب حاجة جديدة
كنت أنتهيت
بس من حبك ما آرتويت
(4)
أفتكر كام مرة
قولت فيها بعشقك
كام مرة مثلت فيها
كرهي ليك
لاجل تحس بطعم الحزن
يملا شفافيك
وينزل سايل على خدك
(5)
نفسي أطلع من الورق
انا اكتأبت انا أتخنقت
نفسي اني اموت ولا تلمسني تاني
ف خيالك
نفسي أخونك مرة بس مش ف المنام
أحس دمعك دافي على شفايفي
انك تنهار ف حضني
بعد سنين ضياع
(6)
نفسي أحس نبضك بأيدي
أكتب فيك شعر
زي ما انتا ليل نهار
بتكتب شوية ف عنيا
شوي ترسم فيا
نفسي اصرخ
نفسي اخرج من الورق
نفسي أجرب الغرق
نفسي تشوفني انا
(7)
انا مش واحدة
ولا كل واحدة
تشوفها تحبها
تجري تكتب عنها
بص ليا
هو انا مش ف الورق
بس يا هتحبني
يا آما هأقتلك
محمد عطية
28/08/2009

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق