الثلاثاء، 15 ديسمبر 2009

سؤال


محتاج أليك
لأول مرة بكتب ده
و لأول مر بحس بكده
أنت سافرت ولا هاجرت
و لا أنت طيف
ولا أنت مجتش من الأساس
ف الأصل أنا عايش ف حالة ضياع
بيك كملت لكن ما أكتملت
بعدك عشقنى الانقطاع
ولا عمري سبت جواك أنطباع
سبيلي مش مفرود ورد
ولا هو متحنيلي
ليك آجد بس أعرف
ليه وحدك شربت من نيلي
الوحدة وحدة لأنها مبتتقسمش
مرة ف الطعم
قاسية ف الوهم
بتضعف تذل و ترفض تدل
مقدرش أثابر أنا من غيرك
دلنى على مقامك و أجيلك
ف كل الاوقات والأمكنة
يا ترابي اللي ف قدميك
ينورني نورك جوايا جواك
يضل فيا زي ما يشاء
انا كلى و وحدي ليك بدون أتفاق
بدون مواعظ ولا حكم و لا أشتياق
سرابك قشور ودوري أجمعها
مخفي ف در ف زمرد أو حتى ف زبرجد
عمري ما أبقي زي جن سليمان
ولو بعد حين أفكر أتمرد
ثوابي ف عقابك
وجودي بيضوي عند حد بابك
أنتهى و أسترد
تلاميم وجودك
و أجهز نفسي لتباجيل حضورك
بس أنت فين
لو اشوفك ف غمض العين
بس مشكلتك أنك
ملكش تباشير
ونشوزك بيحد عن المألوف
وتبكي و أبكي و تضحك و أبكي
ف كل الظروف
و ارجع أسترد نفسي لما أطوف
ومقدرش أفتح عين و أشوف
بس أنت فين
مشكلتك أنك ملكش أوقات
يقولو عنك عدى يقولو عنك فات
سامحهم جهلة ميعرفوش
انا وحدى أعرف بس أجهل الجميع
جوايا مجوف جهري بيخوف
وسري كسير
وليه مصر تبقي زي أمشير
زعابيبك تلطف وترجع تقطف
شجر الجميع و ورق الربيع
بس انت فين
سرابي سرابك وشهدي ترابك
لفيت روحي حواليك عقال
وبرضه عندي نفس السؤال
مفيش حكمة ف عدم وجودك
بس ميمنعش انه في سنس جمال
حتى لو فاق الحد
حتى لو فاق الأحتمال
وأرجع اسال
بس أنت فين
هى دايرة واحدة مش دايرتين
خروجى منها بجد محال
و اسأل تاني
بس أنت فين
مع أن الاجابة موجودة ف السؤال
محمد عطية

15/12/2009

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق