الخميس، 11 يونيو 2009

كل الناس

كل الناس بتجري
وأنا كل اللي همي
القي ليا مكان
ابص بيه على بره
مصر يا حزينة
ناسك اللي جوة
وناسك اللي بره
كتير منهم عطشانين
محرومين من حنانك
اللي خلص
من كلامك
اللي أتهمس
كتير منهم غلبانين
وشقاينين
بس مبسوطين
مبسوطين بضحتك يا بلدي
بلدي يا حزينة
حزن الفلاحين
فيك خير بس موش لينا
للناس التانين
نفسي اضحك معاكي
بس أخاف
أخاف من إيه
من الأنين اللي فيكي يا بلدي
يا مصر يا حزينة
يا حييتي في الضلام
محدش يسمع عنك
في دنيا الغرام
الل حبك حب فلوسك
واللي نفسه يبوس ترابك ويبوسك
من هنا مطرود
داخلك مفقود وخارجك مولود
ناس كتير حبتك واتهمتك
قالوا عليكي كلام ميتقالش
قالوا ان الحلال فيكي مبيتسبش
وقالوا انك على الحرام متتوصيش
أنا بحبك وبحب فيكي جحودك عليا
اللي أنا عارف انه موش قاصدك
بحب فيكي انك عارفة فين المشكلة
وفين الجواب
وانك ماجله كل شيء ليوم لحساب
لو أنا قولت ان بكرهك
ابقي أنا كداب
لو قلتي انك حنونة يبقي ده
الحنان اللي في العذاب
بصوا في وشوش الغلابة
وانتوا تعرفوا مصر مين
مصر أمي وأمك
عمي وعمك
الناس اللي ماتت في
الحروب عشان أرضنا
ناس لأجلك يا مصر داقت العذاب
موش ناسك اللي صاحبوا الكلاب
ولاد الكلاب
بلدي يا جميلة
يا حزينة
يا أمتع شيء بحبه في الوجود
يا شيءمن زمن الخلود
يا اللي موجودة من قبل ما ادم
يبقي موجود
مسيرك تضحكي
طول ما الأمل موجود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق