الأحد، 16 مايو 2010

من نمرة الى شاه


دهشة من رتل حضورك
سيدي ف ذهابك أذي
و حضورك ونس
تل مريدينك كلهم ف الالوان
لون واحد
وانا الباقية انا النائية
انا المعزولة ف جزيرة
انا اللي زهقت من قوتي و قوتك
والوحيدة اللي اشتاقت وهي معاك
لطلتك
يا مليكي ف زمن تاه فيه الملوك
اتوحدت فيه المشاعر
انت اللي باقي من الزمن القديم
بصتك ليها معني
لمستك ليها معاني
وانا شاه يا سيدي
بين أيديك
تقدر تخون أو تبقي حنون
تقدر تريح بالي م الظنون
الصلاة وراك ف الصف عبادة
وحب النمرة القديمة مهواش عادة
يا مهووس الاسئلة و النظام
يا حكيم عرف الخير
اخيرا م الحرام
يا شاعر تايه ف البرية
بس باين لي ف الزحام
انا النمرة الموجعة
المؤلمة للأخرين إلاك
سيدي هتبتسم اما اقولك
اني مشتهياك
سيدي النمور لما تحب
زي الشاه تلين تدوب
تلطخ الشمس سماها
زي اوقات الغروب
مستحيل منك فكاك
مستحيل منك هروب
يا شيء صعب سهل مأمول
فيك انت الرجا
لنمرة كفت الرفض
وقلبها اجبرها ع القبول
سيدي لو انا طيف انت روح
لو انا شهد انت جنة للشهد
لو انا ورد انت بستان للورد
لو انا اي شيء
فانت المكمل للنمرة و الشاه
أنت المكمل للاشياء
فيك الرضا فيك القوة
والراحة بعد سفر طويل
فيك الوصول
قبلك جوايا كان مقفول
مكان مسحور
وحدك يا من جرأ ع الدخول
مخفتش من النمرة
الرابضة ع الابواب
مخفتش لو جت ساعة الحساب
مكنتش مدرك ان روحك طيبة
وليها تأثير
ع قلب النمرة الشرس العليل
وحدك من قرأ التراتيل
سمتني موحيتك
بس قبلي اسمحلي اقول
انت مشوفتش زيي قبل مني
يا غريب القول
انا نمرة اقود ولا اقاد
وشاه وقت اما اعوز
او انت تعوز
فيك الجنون و العقل
مع لمسة من الحكمة
فيك من كل ما عرفت صفات
فيك المكر و الدهاء
والغموض و الذكاء
فيك الملل بس فيك كمان الوفاء
سيدي س او كما اسميك
النمرة الشرسة تحبك
و الشاه الطيبة الوديعة
ترغب فيك
بدون مكر ولا التواء
صلاحي فيك
و ثوابي ليك
يا نقطة البداية للنمرة ف الوجع
ونقطة النهاية للشاه ف السلام
يا خيط ابيض مثير
يا غامض زي الاساطير
انا مبفكرش ف القوة ولا الملك ولا الجاه
حبيت بس اقولك عن النمرة
اللي بيك بقت شاه

27-4-2010

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق